Dagens ridpass - Markarbete

Lite screenshots från filmen - därför halvtaskig kvalité!
 
Trasan var väldigt fin idag! Började med en bom snett igenom i båda varven bara för att få henne att komma igång. Sen tog jag tre travbommar längst ena sidan fram & tillbaka några gånger tills det kändes bra. Tog sedan tre bommar på volten och jobbade där ett tag. Slog ihop dessa tre övningar och bara jobbade i trav över bommar. I början var hon lite seg (som hon brukar vara i början av passen). Rider henne inte med sporrar heller, tror jag gjort det en gång, så det blir lite jobbigt i början, hehe, men efter några varv med halter - igångsättningar, skritt-trav-galopp, volt - fyrkant osv så var hon mer framme för tygeln och lyssnade mycket bättre för skänkeln.
När jag rider fram är det inte så att jag tänker på hur hon går med huvudet och att halsen ska vara "böjd". Vill att hon ska lyssna på mig och det är prio 1. Sen om hon går ner med huvudet och går i fin ställd form på det är väll bara kul, men går hon inte fram när jag vill eller stannar när jag vill så kvittar det ju..
 
Sedan gick jag iaf över till galoppbommarna längst långsidan. Började bara med bommarna på marken lite lätt. Fick igång Trasan i väldigt bra galopp, snuttan tyckte detta var kuuul! Så vi galoppera runt flara varv, i båda varven, och tog dessa galoppbommar. Höjde upp den i mitten och körde samma bom-upphöjt-bom. I början höll jag i henne mycket och försökte liksom reglera och trixa innan, men det blev inte alls bra så sedan nästan längde jag tyglen lite, höll i manen och bara lät henne fixa den själv! Hjälpte henne att hålla upp huvudet och tempot och sånt, men det gick mycket bättre då!! 
Slutade med att jag satte ihop detta till en liten bana vilket gick grymt och sedan höjde jag alla galoppbommar (alltså till lägsta höjden på sockerbitar, vilket motsvarar 10cm) och körde på det! 
 
Kändes som ett väldigt bra pass! Både jag och Trasan var helt genomblöta av svett efteråt vilket är positivt! 
Känns jättekul för snart ska vi börja hoppa och börja åka på träningar! Taggad som Satan alltså!!
 
/Mathilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0