Dubbelmoral, Nyfikenhet, Förebild...?

Jag vet inte om det bara är jag, eller även ni, som tänkt på att flera "stor-bloggare" skriver "Nää, jag tänker inte lägga upp vad jag fick för julklappar här på bloggen. Tänk på de som inte får några julklappar alls och sitter i ett gatuhörn eller vid en tunnelbanestation i Tensta och fryser..osv". (tog bara Tensta som ett exempel, stör ni er på det valet så tänk Mörby Centrum, Östermalm eller vad som helst! Kalla tunnelbanestationen XX om det känns lättare..)
 
Självklart förstår jag vad de menar! Och det är väldigt snällt skrivet av dem och de har en god tanke på ett vis.. men jag vet inte alltid av vilken anledning de skriver så.. För jag tror ganska direkt efter att de gärna kikar in på kompisens blogg för att se om hon fick den där iPhone5s som hon så gärna velat ha eller inte, eller instagram där folk lägger upp bilder på hur nöjda de är över allt de fått och skryter lite över hur "rik" man är.
 
Skriver de att man ska tänka på de fattiga barnen som fryser vid tunnelbanestationen i Tensta för att vara förebilder för deras yngre läsare?, istället för att lägga upp en rad lista på bloggen över allt de fått, så de yngre läsarna känner sig missnöjda, så bloggägarna sedan får mail från sura föräldrar o yadayada.. eller är det pga lite dubbelmoral, eller jaa. vad är det?
 
För om dessa bloggare verkligen tyckt så synd om de frysande barnen vid tunnelbanestationen i Tensta så hade de väll likagärna kunnat åka till tensta och gett det frysande barnet en filt och en kopp te att värma sig med! För jag tror inte på att barnet skulle ha så mycket pengar till en mobil eller dator, så hen kunnat läsa inlägget om hur synd du tycker att det är om det frysande barnet, om man inte ens har pengar för att kunna värma sig själv i kylan!? eller...?? Förstår ni liite av hur jag menar iallafall..?
 
Jag tror att människor ibland, inte bara bloggare, men jag har läst mycket nu igår och i veckan på olika bloggar att man skriver att man blir väldigt ledsen när man tänker på alla dessa människor som inte ens har ett hem värma sig i, en familj att skratta med eller ett barn som man känner är tryggt, när vi själva sitter här och kanske blir lite småputt för att man inte fick dendär mobilen som man så gärna ville ha. Men sedan när dessa bloggare får kommentarer som "du kan hjälpa barnen genom att stödja med 50kr i månaden" så var det inte lika viktigt för dessa bloggare längre... & då går dessa bloggare in på kompisens blogg för att se om hon fick dendär mobilen som man så gärna ville ha, men aldrig fick istället!
 
Detta inlägg blir lite osammanhängade, men förstår ni lite hur jag menar ändå? 
 
Jag kan också känna så att dessa bloggare som har väldigt stora bloggar - ofta har mycket pengar! Och ofta lägger "new in"-inlägg på dyra saker de får vecka efter vecka.. varför skulle det då vara speciellt på Julafton? ska man inte lägga upp sina "New In" i julklappsväg på julafton så kan det väll kvitta att lägga upp "New In" alla övriga dagar om året också?! Detdär barnet vid tunnelbanestationen i Tensta kanske fortfarande fryser även fast det är 16 Februari liksom.. Men då är det inte samma sak längre? Hmm..
 
Hur ser ni på dethär? Eller förstår ni ens min tanke eller hur jag menar? Inlägget blev ganska "spritt" men kommentera gärna era tankar!
 

 
/Mathilda

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0