Att provocera..

Varför läser vi bloggar? Varför lägger vi ner så mycket tid och energi på att läsa tjejer och killars bloggar som bor i andra delen av Sverige och som vi ändå förmodligen aldrig kommer träffa? Varför nöjer vi oss inte med att veta vad som händer i vårt egna liv och personer vi är kompisar med och känner? Varför snackar man om hur en 12årig tjej i Göteborg red på sin tävling i helgen? 
 
... jo, för dem provocerar oss till det.
 
Vem har en av Sveriges största bloggar genom att skriva: vad man har för läxor, en spegelbild på dagens outfit, och meningen "jag ska börja träna" fast man aldrig gör det? Vem har den bloggen på den nivån? INGEN. För det är inte kul att läsa om att "Frida" har 3 sidor i NO som hon ska läsa tills på tisdag. Vem vill veta sånt?
 
Jämför man då med etc 12åriga Nellie Berntsson i Göteborg som tävlar varje helg och får allt hon pekar på, med föräldrar som stöttar och till och med flyttar till en gård för att Nellie ska få de bästa träningsmöjligheter man kan få. Att hennes pappa kommer hem med en systemkamera 1vecka innan hennes födelsedag och hon blir knappt glad. Eller när han kommer hem med en Presitge sadel bara "sådär".. 
 
Klart det provocerar så man vill läsa mer..... Vem vill inte också ha det?
 
Jag är så himla dålig på att provocera! Och det syns på min statistik kan jag säga.. haha.. sadface.
Men jag får väll antagligen inte det som krävs för att provocera bland "att man får så mycket dyra saker blabla-provoceringen". Jag är nog ingen krönika författare heller som är helgrym på att provocera. 
 
Men nästa gång ni läser er favoritblogg så tänk på hur den provocerar.. för ALLA stora bloggare provocerar på ett ellar annat sätt HELA tiden. Vare sig Kenza säger "Jag har haft det jobbigt genom att vara för smal" när man själv tränar häcken av sig för att få hennes utseende och kropp. Eller när Nellie Berntsson skriver "vann min klass idag mot det grymt tuffa motståndet!".... när det var 4 ekipage med i hennes klass. Visst provocerar det? håller ni inte med om det?  
 
Jag ligger nog på "fridas" nivå inom bloggningen. Inget intressant att skriva om... Så jag skriver inte dethär som ett "tips från cochen".. utan dethär är mer fakta om hur det ligger till, nyckeln till att bli en stor bloggare, Provocera. Inte skriva samma långa deepshit inlägg om och Om och OM igen där man får till lite meningar som kan provocera här och där. Det kan funka en- två gånger. Men annars gäller det hela tiden, i varannat inlägg ska ett litet ord provocera någon läsare - Det tror jag är nyckeln till stor blogg.
 
/Mathilda
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0