Svar på Fråga - PRAO

Q; Kan du tipsa om något ställe man kan prao på? Kan du inte göra fler collage också?
A; Förlåt för så himla sent svar, antagligen har du redan hittat nåt (får vi hoppas) men har du inte det, eller om det finns några som ska praoa i vår/nästa år - så kommer lite Tips här!
 
Cafe Är nog väldigt vanligt tror jag.. men det finns så himla många caféer så alla kan ju inte vara upptagna liksom. Jag praoar ju t.ex nu på Bageri Kardemumma som är ett café. 
 
Hemsidor Om man hittar något och har tur så tror jag det kan vara jättekul att jobba via en hemsida! Att få vara med på huvudkontoret och se kolloktionerna, vara med på leveranser och liksom se hur allt funkar bakom skärmen liksom! Mejlade dock 6 olika hemsidor innan jag fick min prao, varav jag fick 1 svar och det var att hon skulle vidarbefodra mitt mejl till chefer och sånt och sen har jag inte hört något mer så ja, det är nog ganska svårt!
 
Resturanger Jag praoade ju på Östergårds (en resturang) förra året och det var faktiskt roligare än väntat! Fick laga väldigt mycket mat och man hade alltid något att göra (vilket jag tycker är kul för då går tiden fortare och dan blir kortare istället för att man bara ska stå och vänta på att klockan tickar hela dagen). Fick testa på att laga mat, servera, vika servetter och sånt, diska men framförallt så lärde man sig väldigtväldigt mycket!
 
Gym Det skiftar olika från gym till gym. De flesta är det tyvärr åldersgräns på, t.ex Sats, men hittar man något annat bra där man bor så kan det säkert vara lärorikt att praoa med kunnigt folk om träning! Dock vet jag inte om det finns så mycket att göra på gym, men man kan ju alltid kolla!
 
Mataffärer Väldigt Classic och populärt så det gäller att vara i god tid ute här! Men oftast så tar mataffärer emot flera Prao-elever så de flesta får plats! Mataffärer är ju väldigt bra för framtida sommarjobb osv..
 
Klädaffärer Kan vara kul om man hittar något bra! Men jag tror att man inte får fokusera på för stora kedjor, t.ex H&M, Zara osv utan mindre butiker!


Mina tips för själva letandet:

1. Var ute i GOD tid!!
2. Tänk inte för stort och bara på drömpraon. Klart du kan söka det också men du måste se det realistiskt, stora kedjor tar nästan aldrig emot 15-åriga prao-elever, tyvärr.
3. Tänk på framtiden - sommarjobb, helgjobb, kvällar osv.
4. GÅ DIT! Mejla inte (I know, i did - men jag fick ju inge svar, ellerhur?). De i affären/butiken/cafér vill se hur du ser ut! De vill få en inblick om vem du är så därför vill de träffa dig irl. Plus att det är mycket lättare att säga nej via telefon!
5. Försök att tänka på vad dina vänner kommer ta & sen inte ta det.. De populära ställena är oftast fulla eller ej tillgängliga.
6. Var öppen och positiv till alla förslag. Något du kanske trodde var sämt kanske visade sig var perfekt för dig?
7. Fråga dina föräldrar, hör med deras kompisar som kanske har kontakter osv.
 
Lycka till med letandet och hoppas ni hittar nåt bra!
 
/Mathilda
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0