Att ha Lågt blodtryck

Tänkte berätta lite om ett litet "problem" jag har. Jag har nämligen lågt blodtryck. Det började visa säg i julas när vi var dan innan julafton i Täby Centrum. Jag började känna mig varm och väldigt trött.. svag i hela kroppen. Fick känslan när man är väldigt lättirriterad och liksom reagerar starkt av att nån bara rör en liksom. Då svimmade jag, pang bom, hjälplöst rakt ner i stengolvet och fick åka ambulans till Karolinska. Det var första gången jag svimmade i hela mitt liv. Sen dess har jag svimmat ytterligare en gång och kännt känslan som jag hade innan jag svimmade i TäbyC, illamåendet, tröttheten, värmen och törsten fem gånger till. Dessa fem gånger har jag precis hunnit sätta mig ner eller nåt-räddat mig, så jag inte har svimmat. Det är alltså sju gånger på sex månader. 
 
Varför får jag denhär känslan, vad är symptomen? hur kan det komma sig? Jo, sömnbrist: Har jag sovit dåligt som inatt kan detta hända (Det hände idag), vätskebrist: Jag brukar dricka ca 8dl vätska (vatten, läsk, juice, te, saft) per dag och man ska dricka ca 2liter minst. Orkar inte rabbla upp alla symptom men detta är några exempel.
 
Pratade med Alejandra idag om detta och hon sa att jag måste dricka mycket mer vatten! Te rinner snabbt igenom kroppen och torkar ut, samma med Juice. Vatten är det bästa och jag måste dricka mycket mer av det. Sluta med godis och extra, onödigt socker. Lågt blodtryck kan i värsta fall leda till diabetes och om jag fortsätter äta den mängd godis, glass, läsk och övriga onyttiga saker kan det leda till att jag får diabetes. Och det är jag riktigt rädd för. Jag vet ju inte hur det är att ha det men jag kan ana att det inte är så kul att ta sprutor varje dag i resten av sitt liv. Jag försöker undevika läsk så mycket det går, men det håller ju inte alltid..
 
Nu blir det dock nya vanor. Inge mer godis!! Sätter stop nu. Vill inte utsätta min kropp för detta, nej säger jag bara. Om jag är riktigt riktigt sugen blir det naturgodis, nötter eller frukt som jag får ta, men INGET godis!! Läsk - samma sak där, inge mer! Glass, okey, det är sommar.. kan inte lägga av med allt och glass kan sitta riktigt fint en varm sommardag faktiskt. Dock får jag inte äta det för mycket, nån gång ibland räcker gott och väl! Ska läga upp ett schema så jag sover MINST 8 timmar varje natt! Detta är viktigt. Ska börja dricka ett stort glas vatten varje morgon när jag vaknat, ett efter/till frukosten, ett innan lunch, minst ett glas till maten helst 2-3, ett runt 15-tiden, ett innan middag, minst ett glas till maten helst 2-3 och ett stort glas vatten innan läggdags. Dethär är bara grunderna. Måste tänka mycket mer på vad jag äter. Proteiner, vitaminer, kolhydrater, socker och allt sånt. Vad maten jag äter innehåller. Kanske kan börja träna lite extra också.. men det hör egentligen inte hit så jättemycket..

För att få er att förstå. Jag gör alltså inte detta för att få värsta snygga kroppen och bli "fit" eller "smal" eller vad ni nu än tros kan kalla det. Jag gör detta för att om jag INTE gör det kan jag få andra sjukdomar som t.ex diabetes, eller iaf behöva ta mediciner och andra saker som jag helst undeviker. 
 
Har ni förövrigt några vanor de av detta eller har vart med om det? Kommentera gärna!
 
/Mathilda
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud vad jobbigt, hoppas du blir bättre!! Kram

2013-06-23 @ 13:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0